دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1401 - 15:23
دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد؛

حکمرانی در فضای مجازی لازمه اقتدار در عصر دیجیتال 

حکمرانی در فضای مجازی لازمه اقتدار در عصر دیجیتال 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: اکنون کشورهایی که در فضای مجازی اعمال حکمرانی می‌کنند از اقتدار برخوردار هستند. 
کد خبر : 835125

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سید محمد امین آقامیری در مراسم معارفه تودیع و معارفه دبیر شورای عالی فضای مجازی که بعد از ظهر امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: فضای مجازی در مرحله‌ای به امتداد فضای حقیقی شد و امروز امکانات در فضای مجازی همانند هوش مصنوعی وجود دارد که نمونه آن در فضای حقیقی نیست. اکنون فضای مجازی محیط مردم است. حالا که این فضا محل زیست مردم شده است باید احترام آن را نگه داشت و اقدامات لازم برای ایمن نگه داشتن آن را انجام دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه افزود: روزی کشورهایی قدرتمند بودند که ابزارهای نظامی زیادی داشتند ولی حالا برخورداری از دستگاه‌ها هوشمند و حاکمیت بر فضای مجازی شرط قدرت دولت‌ها و کشورهاست. مزیت که عصر فضای مجازی برای مردم به وجود انتقال حکمرانی به همه مردم است و مردم را در اعمال حاکمیت سهیم سازیم. اکنون حکومت‌ها برای اثرگذاری بر یکدیگر از دیپلماسی سایبری استفاده می‌کنند. امروز حتی مفهوم امنیت تغییر کرده و معنا و مفهوم امنیت در لایه محتوا با لایه زیرساخت متفاوت است و در مواجه با فضای مجازی نباید از ابزارهای سنتی استفاده کنیم. تغییر سریع و زودهنگام در عصر دیجیتال اگرچه مزیت محسوب می‌شود ولی در مواردی عدم هماهنگی با تغییرات موجب بروز چالش‌های ساختاری می‌شود. وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم باید توجه داشته باشیم قالب بر محتوا موثر است و تصمیم‌گیری در مورد یک قالب بر سایر زیست‌بوم‌ها هم تاثیر می‌گذارد. 

وی بیان کرد: اکنون در جهان مدل‌های مختلفی برای حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد و باید مسیر مشخصی بر اساس شرایط بومی در ایران انتخاب شود و کار مردم با ثبات و آرامش پیش برده شود و قطعاً رفع اختلاف بین دستگاه‌ها در حوزه فضای مجازی از جمله اختیارات فضای مجازی است. امیدواریم شورای عالی فضای مجازی یکپارچه‌ای را خصوص قانون‌گذاری فضای مجازی بیش از گذشته تقویت کند. اکنون به واسطه فعالیت دانش‌بنیان‌ها و سکوهای ایرانی فضا آماده است که خدمات و سرویس‌های ایرانی را علاوه بر مردم در داخل کشور بلکه در سایر کشورهای جهان عرضه کنیم. به زودی دکترین خود در مورد قانون‌گذاری در فضای مجازی را با همکاری همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم و به دنبال این هستیم که فضای مطلوب برای همه مردم فراهم کنیم.

انتهای پیام/۴۱۴۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته